Bratislava
12. novembra (TASR) - Svoje účty uhrádza načas asi 71 % obyvateľov
Slovenska. Narástol však počet tých, ktorí účty opakovane uhradili
neskoro, a to na asi 27 %. Vyplýva to z prieskumu European Consumer
Payment Report 2024 spoločnosti Intrum. Zúčastnilo sa ho 20.000
spotrebiteľov a z toho 1000 obyvateľov Slovenska.
"Zvýšil sa počet tých, ktorí opakovane uhradili účty neskoro.
Spotrebitelia majú ešte slabú dôveru v pozitívny vývoj ekonomiky.
Schopnosť splácať účty je skôr o tom, že domácnosti museli upraviť svoje
výdavkové návyky, aby efektívnejšie zvládali finančné tlaky," uviedol výkonný riaditeľ Intrum Slovakia Martin Musil.
Z prieskumu vyplýva, že po disciplíne v období korona krízy až 27 %
respondentov uviedlo skúsenosť s omeškanými platbami. K opätovnému
nárastu došlo už vlani. "Výkyvy sú celkovo mierne a zdanlivo by sa
dalo hovoriť o stabilnej situácii. Posun však nastal v počte neskoro
uhradených účtov. V tomto roku v porovnaní s predošlými piatimi je
najväčší podiel tých osôb, ktoré neuhradili dva až štyri účty," objasnila spoločnosť.
Rozdiely medzi mužmi a ženami sú podľa prieskumu značné. Oneskorené
platby priznáva 18 % žien. U mužov je to dvojnásobne viac, a to až 36 %.
Muži tiež častejšie čelia problémom s úhradou viac ako jednej faktúry.
Ďalším odlišovacím faktorom je vek. Mladí do 21 rokov a seniori nad 65
vykazujú vysokú platobnú disciplínu. S dodržaním splatnosti majú väčšie
ťažkosti stredné ročníky.
Výsledky prieskumu ukázali, že najčastejším dôvodom omeškania je
jednoduché zabudnutie (48 %). Klesol podiel tých, ktorí sa oneskorili
pre nedostatok financií, a to z vlaňajších 38 % na tohtoročných 19 %.
Naopak, mierne narástol počet ľudí zápasiacich s technickými prekážkami
(18 %).
"Dokopy 34 % respondentov uviedlo, že nechceli zaplatiť, alebo výška
účtu bola taká malá, že si mysleli, že nezáleží na jeho úhrade, alebo
neverili, že veriteľ podnikne nejaké kroky kvôli nezaplatenému účtu," uzavrela spoločnosť.